Noorwegen 2008

Land van Scheren-Fjorden–Gletsjers–Hooggebergten-Dalen-Watervallen-Rendieren-Elanden

Zaterdag 16 Augustus 2008 Huis-Bad Bramstedt 550 km.
De  Pan heeft nieuwe banden, wij zijn er klaar voor. Om 07.30 uur vertrekken we richting Apeldoorn, waar we om 08.45 uur aansluiten bij Ep en Annie (Grubbenvorst), Sjak en Marga (Vierlingsbeek) en Pieter (Deurne). Helaas Pieter zijn vrouw kan niet mee, zij werkt in het onderwijs. Maar voor de insiders onder ons: Wat je niet gezien hebt, heb je ook niet gemist. Na  een bakkie koffie over de Duitse autobahn (wat moet je daarover vertellen: niets) richting Bad Bramstedt. Onderweg ontmoeten we nog meer Panrijders die ook richting Noorwegen gaan. Bij aankomst in het hotel sluit de volgende groep aan. We eten gezamenlijk. ’s Avonds nog een wijntje en een wandeling door het dorp, er zijn veel kuuroorden, dan is de tijd om ons  bedje op te zoeken.

Het weer: goed

Zondag 17 Aug. 2008 Bad Bramstedt-Kolding 275 km.
We vertrekken met  5 Pans (Lex heeft zich aangesloten) voor een mooie binnendoor route, gemaakt door Dick Bakker. In Flensburg (Duitsland) nog een leuk oponthoud: Een internationaal oldtimers treffen van (motor)fiets tot tractor trekt aan ons voorbij. Langs de oostkust van Denemarken op weg naar Kolding. Onderweg heeft Ep nog een klein probleempje zijn banden waren veel te zacht. Zoek dan maar eens een goedwerkende bandenpomp. Gelukkig was het snel opgelost. In Kolding komt de laatste groep Panrijders erbij. We zijn nu met 30 motoren, evenveel berijders en de nodige duo’s. Tevens ontmoeten we onze reisbegeleider (geen reisleider) Hans van Troll Travel. We eten gezamenlijk en een ieder is vol verwachting voor de komende trip door Noorwegen.
Het weer: goed

Maandag 18 Aug.2008 Kolding-Kristiansand 300 km.
Vertrek naar Hirtshals voor de overtocht naar Kristiansand. We rijden over de E45 en E39. Rook-Plas en  koffiestop op 150 km. Ceck-in om 11.00 uur. Vertrek met de Color Line om 12.15 uur. De motor wordt voor de zekerheid toch goed verankerd. Er is genoeg ruimte en er liggen voldoende spanbanden. We hebben weleens anders meegemaakt dus hebben we zelf ook genoeg materiaal bij ons. We bekijken het schip, kopen  een broodje, drinken koffie en genieten van het uitzicht en zitten lekker in het zonnetje.
Om 15.30 uur aankomst in Kristiansand nu is het nog ca. 15 km. Naar het hotel. ’s Avonds met de bus naar Kees Verkerk (je weet wel die beroemde schaatser). Kees heeft daar met zijn Noorse vrouw Sally een appartementen complex. Sign seeeing door Kristansand en Hamresanden. BBQ bij Kees. Na het eten neemt Kees plaats achter het orgel om ons te trakteren op oer-Hollandse liedjes en verhalen uit de oude doos. Volgens ons is Kees in de 50e jaren stil blijven staan en op de terugreis met de bus en in het verloop van de reis ging hij nog veel over de tong.
Het weer: goed

Dinsdag 19 Aug.2008 Kristiansand-Fidjeland 275 km.
Vandaag onze eerste echte kennismaking met Noorwegen. Via E39 richting Mandal (de zuidelijkste stad van Noorwegen) naar Lindesnes voor een bezoek aan de Zuidkaap. De eerste vuurtoren in Lindesnes dateert van 27.02.1656 en werd verlicht met 30 kaarsen. De afstand tot de Noordkaap is 2518 km. Vervolgens rijden we langs de kust naar Flekkefjord, ingeklemd tussen zee en bergen, met de beroemde wijk Hollanderbyen met witte huisjes. Destijds gebouwd door houtexporterende Nederlanders. De route voert langs beschutte baaien, bossen en de heuvelachtige scherenkust. Via de prachtige natuur door Sirdalen langs de rivier Sira naar Fidjeland voor de overnachting in Hoyfjellhotel Sirdal. Een hotel mag zich pas een Hoyfjellhotel noemen als het hoger ligt dan 800 meter. ’s Avonds lekker eten- wijntje -rondje wandelen-bedje.
Het weer: beetje regen

Woensdag 20 Aug.2008 Sirdal-Sirdal 115 km. Dagexcursie Lysefjord
Tour door Hunnesdalen en Sirdalen richting Lauvink. Aan boord voor een Fjordcruise naar Lysebotn over de Lysefjord de  motor gaat mee. Een vaart van ca. 2 ½ uur. Tijdens de tocht zie je de Prekestolen en Kjeragbolten vanuit een ander gezichtspunt, vanaf beneden dus. We zien zeehonden en zeearenden en maken  foto’s en genieten met volle teugen. Na ontscheping begint een klim van 27 haarspeldbochten, die haasje-over spelen met een bergrivier, naar Oygardstol (adelaarsnest), 800 meter hoog uitzichtpunt. Dit zijn de eerste haarspeldbochten die we in Noorwegen berijden, er zullen er nog velen volgen. De Pan is in zijn nopjes. Een citaat uit ProMotor: LysebotnThuis denk je tijdens het plannen maken altijd: leuk gaan we doen. Dit soort gedachten komt vaak tot stand onder invloed van TESTOSTERON. Maar het is steiler-gladder-hoger en de afgronden zijn dieper. Dan komen de hulptroepen in actie of wel: DE ANDRENALINE. Voorbij Sinnes slingert de weg zich tussen rotsmassieven en half bevroren meertjes een desolate wereld van ertsen en mineralen. Onderweg zie je heel veel kleine steenhoopjes. Gemaakt om een bede af te dwingen.
Het weer: beetje regen/zon

Donderdag 21 Aug.2008 Sirdal-Alversund 450 km.
Vandaag een rit met veel tunnels-veerdiensten-bruggen en tolwegen. Martin en broer Sjef als duo hebben zich bij ons aangesloten. We zijn nu met  6 motoren. We vertrekken om 8.00 uur via weg 45 richting Stavanger, daarna volgen 2 tunnels nl. Byfjordtunnel op een diepte van 223 meter en tot 45 meter onder de zeebedding en de Mastrafjordtunnel. Deze tunnels behoren tot de Rennfast Noorwegen wegennet. Tijdens het tanken stopt Lex zijn pinpas in de verkeerde gleuf, beetje dom, na een klein uurtje kwam de mevrouw met de sleutels van het pinapparaat, pas gered en we konden weer verder. Lex heet nu dan ook olie…..(Broek). 21.08.2008 Hier verloor Lex zijn (....) pinpasVeerdienst: Mortavika-Arsvagen we varen over de Boknafjord. Tijd op  een bakkie koffie en  een worstenbroodje te nemen. Vervolgens richting Odda langs het Akrafjord. We bezichtigen de dubbele waterval Latefossen, beklimmen langs de westzijde van de Sorfjord weg 551. Veerdienst: Lofallstrand-Gjermundshamm we varen over de Hardangerfjord. Rijden tussen zachte hellingen bedekt met boomgaarden en weilanden. Veerdienst: Venjaneset-Hatvik we varen over de Fusafjord. Het water is smaragdgroen. Rijden dwars door Bergen, passeren de vismarkt en fruitmarkt, richting Alversund voor de overnachting. We worden getrakteerd op een overheerlijk  buffet de zgn. Smorgasbord (Zweeds), Koldtbord (Noors). Een Koldtbord bestaat tenminste uit 6 gangen, liever meer. Er is een grondregel, men eet vis alvorens aan het vlees te beginnen, daarbij gaat koud voor warm. Tijdens de avondwandeling, in gesprek met een aantal mensen uit de Oostbloklanden. Zij zijn wilde paddenstoelen aan het schoonmaken, sommige met een doorsnede van wel 25 cm., voor de mushroomsoup. Op de vraag: hoe weet je welke giftig zijn, het antwoord: dat weet je pas als je ze gegeten hebt. Het was een lange dag.
Het weer: goed/zon

Vrijdag 22 Augustus 2008 Alversund-Stryn 460 km.
Met  6 motoren gaan we vroeg op pad. Via wegnummer 7 (Nationale Toeristische Route Hardangerweg) richting Nordheidsund. De weg voert door talrijke tunneltjes. Koffie met wafels bij De Steindalfossen. Je kunt er een weggetje volgen dat achter de waterval loopt. We bekijken de waterval en er zijn leuke souvenir winkeltjes en de eerste trollen en Vikingmutsen worden gepast. We blijven weg 7 en 13 volgen tot aan Voss. De weg is erg smal maar

met de Pan is dat geen probleem In een lekker tempo (af en toe een inhaalmanoeuvre, je rijdt liever voor de caravan dan erachter rijden we alweer door een prachtige omgeving. De weg kronkelt langs de oevers van de Hardangerfjord met mooie vergezichten en bruggen. Zalmkwekerij WeerspiegelingWe zien zalmkwekerijen. De bergen weerspiegelen in het water. Je ziet geen verschil tussen de boven of onderwereld. Bij Voss gaan we richting Stalheim. We gaan de Stalheimkleivi berijden. Een bergwegOp weg naar Stalheim gebouwd in 1842-1849 met 13 bochten (1,5 km.) en een hellingspercentage van 20%. In een flits zie ik de waterval Stahiemfossen. Na deze weg 2x gereden te hebben (1x naar beneden en 1x omhoog) is wederom de adrenaline in Aktie. Helaas zijn Ep en Annie en Sjak en Marga afgehaakt. Terug naar Vinje. We kopen bij de supermarkt lekkere  broodjes en  drankjes en zitten gezellig op een bankje na te praten (Het was wel heel stijl). Via de 13 over de Vikafjell, een schitterde weg. Een steile klim naar een plateau, met mooie uitzichten, waar schapen lopen, weilanden, watervallen en resten sneeuw, schrale begroeiing enWat een uizicht …..haarspeldbochten zijn. Hier komt ook de Noorse trui en schapenkleden vandaan. We zijn met de  Pan dus meenemen kan Staafkerk Hoppstadt Vikniet. Bij Vik bezichtigen we de  Hopperstadt Stavkirke uit ca 1140. Helaas staat het buiten in de steigers, binnen is veel houtsnijwerk en rijkelijk versierd. Martin laat hier nog een boodschap achter in het gastenboek. Veerdienst: Vangnes-Dragsvik (35 min.) Verder over de Gaularfjell  dwars door een berglandschap, onderweg kleine dorpjes en uitzicht op Sognefjord. (langste ter wereld 204 km.) Bij Loen stoppen we nog even om te kijken waar de Gathering dit jaar wordt gehouden. Bij aankomst in het hotel in Stryn staat er een behoorlijke grijns op onze gezichten. Bij het borreluurtje werd er nog veel nagepraat en de sterke/stoere verhalen kwamen dan ook los. Het was een prachtige route en dag.
Het weer: goed/zon

Zaterdag 23 Augustus 2008 Stryn-Alesund 300 km.
Doel vandaag is de Vestkapp (Westkaap). Vertrek met 4motoren; Pieter, Lex, Martin en Sjef en Paul en ik (ik ben nu de enige vrouw in het groepje). Ep en Annie en Sjak en Marga rijden niet meer mee en gaan met z’n vieren alleen verder. Jammer. In een groep rijden is niet altijd even makkelijk, af en toe moet je een beetje aanpassen. Who is the blame????!!!!!. Rijden in westelijke richting langs Hornindalsfjord

naar Nordfjordeid, verder naar Maloy, afwisselende landschappen, ongerepte eilandjes en een mooi uitzicht op de oceaan. Nog een steil klimmetje en we zijn op de Westkaap 496 m. boven de zeespiegel en uitzicht op de Atlantische oceaan. We drinken koffie enhouse-cake. Langs de oevers van het schiereiland Stadlandet Veerdienst: Koparneset-Arvik. We hoppen langs de oevers van diversen eilandjes, zien kleine vissersdorpjes, naar Runde. Het vogeleiland waar duizenden vogels nestelen en de grootste kolonie papegaaiduikers. Helaas kwamen we niet verder dan het parkeerterrein. Tijdens het broedseizoen is het aantal bezoekers beperkt. Nog wel in gesprek met een aantal Russen die daar aan het duiken waren (spionage???). Dan een opeenvolging van hoge en lage bruggen die je van eiland naar eiland brengt. De omgeving en de Via de eilandjes Gurskoy en Hareid weer verderEn tunnelsomringende eilandjes Gurskoy en Hareid zijn prachtig. Stoppen bij een benzinestation voor de inwendigemens/Pan Veerdienst: Hareid-Sulasund (25m.) via het eiland Sula over de Sulafjord. Bij de veerdienst is er enige onenigheid tussen Martin en Sjef over een gevallen helm. Dit is zo herkenbaar dat ik er smakelijk om moet lachen. Aankomst Alesund voor de overnachting. De motoren staan in een gereserveerde ruimte in de garage. Alesund wordt ook wel de jugendstilstad genoemd en is gebouwd op 3 eilanden. In 1904 geheel afgebrand. ’s AvondsMooi havenplaatsje wandelen we door het dorp, oude kleurig geschilderde pakhuizen, cafés, ijssalon, veel mensen op straat en natuurlijk een prachtig ondergaande zon. Een leuke haven met een schouwspel van plezierjachten.
Het weer: goed/zon

Zondag 24 Augustus 2008 Alesund-Stryn 300 km.
Via de E136, we passeren 3 tunnels, 1115m, 3500m en 6595m, naar Andalsnes aan de voet van de Romsdalhorn, de matterhorn van Noorwegen. Dan volgt de Trollstigen indrukwekkend. Een weg met 11 haarspeldbochten, zigzag langs de bergwand met een stijgingspercentage van 9% (1:12). Fotostop bij de Stigfossen, waterval die van 180m. hoogte naar beneden stort. 11 haarspeldbochten. We zijn niet de enige er volgen nog meer Pan’s. Op de top 825m. de hoogvlakte Sigrora, er zijn kleine souvenirwinkeltjes en je kunt er koffie drinken, de zon schijnt, het is

prachtig. Na 5m. stappen zie je de Trollstigen, pieken die hoog naar de hemel reiken en een uitzicht op de vallei en de haarspeldbochten. We rijden door een hoogvlakte (ongelooflijk hoe snel het landschap veranderd). Stoppen bij een leuk restaurantje waar we koffie  enKoffie stop verse aardbeientaart eten. Blijkt dat hier de aardbeien worden gekweekt. Hans schuift ook nog aan. Er is ook nog een doopfeest met originele klederdracht. Martin en Sjef haken voor vandaag af. Zij hebben nog wat te doen in Loen. We rijden verder Pieter kon even het handje van het gas niet bedwingen, was wel even lekker. Maar wat als hij een bekeuring had gekregen????!!!!. Voor Linge maken we nog een extra Op weg naar Lingerondje. We rijden via kleine tunnels, langs een waterkrachtcentrale en meren zo groen als gras. Komen nog in gesprek met Noren die daar aan het wandelen zijn en krijgen nog wat tips mee. Daar de weg doodlopend is, dezelfde weg terug. Zie je toch weer heel andere dingen. Veerdienst: Linge-Eidsdal. Nu volgt de Adelaarsweg (Ornevegen) met 10 haarspeldbochten, weergaloos vergezicht over het fjordenland naar Geiranger, dan weer bergopwaarts, dan weer bergafwaarts, als een slang naar de vallei. Bij het uitzichtpunt eten we een ijsje en kijken naar de cruiseschepen in de Geirangerfjord. De serpentineroute bestaat uit: Trollstigen, Adelaarsweg en Geirangerweg. Via de Nibbewegen naar Dit wordt de kerstkaartDalsnibba, een tolbergweg, beetjeDalsnibba Ik op Dalsnibba onverhard, dus goed opletten. Eenmaal boven staan we ca 1500m, boven de zeespiegel op een rotsplateau. Je waant je alleen op de wereld. Je ziet in de diepte de Geirangerfjod en je staat tussen de besneeuwde Noorse bergwereld. Via 4 tunnels 4537m, 3720m, 2549m en 2563m. zijn we weer in Stryn, waar ook groep 2 overnacht. Er staan nu ca. 50Pans voor het hotel geparkeerd, ST1100 en ST1300 in alle kleuren. ’s Avonds maken we het dorp onveilig!!! Door bij de plaatselijke pizzeria koffie te drinken, ze hadden geeneens cappuccino. Ik kan wel zeggen dat de route van vandaag een Koninginnerit is geweest.
Het weer: goed/zon

Maandag 25 Augustus 2008 Stryn-Laerdal 300 km.
We nemen nu niet de tunnels, maar rijksweg 258; Gamle Strynefjellvei, woorden schieten te kort, onverharde wegen, ruig en koud. De weg is meer dan 100 jaar oud, voor een lange tijd was dit de enige verbinding tussen Oost en West. Het hoogste punt is 1139m. De weg is in de winter gesloten. Verder richting Lom via een vrij saaie weg op sommige plekken mag je wel 90 km. Bij Lom gaan we over de panoramararoute Sognefjellsvei (route 55), de hoogste bergweg in Noorwegen 1435m. Een mooi en ruig berggebied met hoge en spitsen toppen  van het hooggebergte Jotumheimen, imposante rotswanden, met sneeuw bedekte bergtoppen, bevroren meertjes en riviertjes. Bij Mefjellet een soort terras met muren van stenen. Bekijken een groot stenen sculptuur van Knut Wold. EenPaul en Pieter samen in de sneeuw Mefjell verlaten gebied waar duizenden rendieren leven (geen een gezien). Het is zo koud, dat Paul zijn wintervoering aan doet, andere laten hun helm op. We staan in de sneeuw en gooien met sneeuwballen. Wat is het hier mooi en woest. Het zadel van de Pan maakt overuren. Pieter heeft ook een verwarmd zadel, maar niet aangesloten (pech). Bij thuiskomst heeft hij het zadel gelijk aangesloten, alleen werd het dat weekend 30 graden (pech). Bij de laatste stop voor we de bergen weer verlaten, drinken we in een hytta hele sterke en hete koffie. Bij Skjolden rijden we weer het fjordengebied in en volgen de oever van de Lustrafjord. Veerdienst: Veer: Mannheller-Fodnes LaerdalsfjordMannheller-Fodnes (10m) over Laerdalsfjord. Nog 1 tunnel van 6590m. en we zijn gearriveerd in Laerdal voor de overnachting. Dit hotel is rijp voor de sloop, kunnen niet achter elkaar douchen, het water loopt dan de slaapkamer in. Na het eten (niet slecht) wandelen we door een soort museumdorpje (Zuiderzeemuseum maar dan iets anders), met kleine oude witte houten huisjes en oude ambachtwinkeltjes. Terug in het hotel nog een slaapmutsje voor het slapen gaan. We kunnen buiten of het terras of in de tuin aan het water zitten.
Het weer: goed/zon

Dinsdag 26 Augustus 2008 Laerdal-Geilo 175 km.
Eerst naar Urnes, voor de staafkerk gebouwd in het begin van deLaaghandende wolken 12e eeuw, met bouwmateriaal van een 11e eeuwse kerk. De weg er naar toe:The Old Historic Route is prachtig, Smal langs de bergen, Snelstromende riviertjessnelstromende riviertjes, watervallen en kleine oude tunneltjes. We zijn vroeg, het kerkje is nog niet open, dus bekijken het van buiten van alle kanten er is ook nog een kleine begraafplaats. We gaan niet via de langste tunnel 25 km. Met een speciale lichtinstallatie, maar via de Aurlandsveien, de oude bergweg hoogte 1306m., naar Aurland. Wederom prachtige plaatjes op het netvlies. We zien zelfs ijsbloempjes  Vlak voor Aurland is een uitzichtplateau, een prachtig

uitzicht op de Naeroyfjord (zijarm Sognefjord). Je voelt je klein, steile berghellingen, bruisende watervallen en blauw water. Paul gaat nog op de foto met een schone uit Brazilië. Ze vindt de motorkleding zo mooi die we aan hebben, de Pan wordt ook gefotografeerd. Ja zoiets hebben ze natuurlijk niet in Brazilië. Bij Aurland stoppen we op een leuk pleintje, kopen bij de Spar onze  lunch en zitten heerlijk in de zon. Wim en Joke komen ook nog langs. Naar Flam. We willen de treinreis doen Flam-Myrdal, die stijgt 850m over een afstand van 20 km. Een must als je in Noorwegen bent. Helaas het treintje was al vol, er was net een immens groot Cruiseschip vol met Amerikanencruiseschip met Amerikanen gelost, en de volgende kwam pas 2 uur later, de treinreis zelf duurt ook ca. 2 uur. Een aantal Panners is het wel gelukt, volgens mij heeft Janny al haar charmes in de strijd gegooid (steekpenningen???). Paul en Wim pakken de kaart en maken een route langs te spoorlijn. Eerst koffie in Togrestaurant, afgedankte wagons van de beroemde trein. Best wel grappig. Er zijn veel winkeltjes met TrollenTrollenparade en Viking spulletjes en er moet het nodige gepast worden. Een aantal Duitsers hebben wat problemen met Japanse toeristen, die op aanraden van ons (grapje), op hun Harley’s gaan zitten. De extra route gaat door Flamsdalen. We volgen zolang mogelijk de spoorlijn. Bossen, watervallen en snelstromende riviertjes zo uit de bergen. Dan zie je ditOp een bepaald moment kunnen we niet verder en moeten we keren op een smal bospad. Martin moet een paar keer steken. Vind je het gek met zo’n tanktas, is natuurlijk voor  z’n Sony. Terug in Flam pakken we de Aurlandsveien weer op voor het laatste stuk. De weg doorkuist de uitlopers van de Hardangervidda (meer dan 1200m hoge toppen). Lang gerekte wegen in een stille wereld met besneeuwde bergkammen. Warme chocolade melk in TIMG_0285Steinbergdalshytta, een klein hotel, heel leuk ingericht met authentieke spullen eenWarme chocolade melk bibliotheek en een lounge. Het laatste stuk naar Geilo, een beetje afkikken van al dat natuurschoon, voor de overnachting in Bardola Hoyfjellshotel (800m.). ’s Avonds worden door Martin en Wim de vrijwilligers en Hans (Troll Travel) bedankt voor hun inzet en wordt er een envelop met inhoud aan Hans gegeven. We maken nog een fikse wandeling.
Het weer: goed/zon

Woensdag 27 Augustus 2008 Geilo-Oslo 235 km.
Laatste dag in Noorwegen, via de 40, E124 en E18 naar Oslo. Het miezerde een beetje, stoppen tweemaal om koffie te drinken. We varen met de Color Line Fantasy. Check in: 13.00 uur. Vertrek 14.00 uur. De motoren hebben weer een mooi plekje. We brengen onze spullen naar de hut. Met goede  bedden, TV en badkamer. Hoe krijgen ze alles erin op zo’n kleine oppervlakte, eten een hapje en drinken een wijntje in de Spaanse tapasbar. Bekijken het schip en ’s avonds eten we gezamenlijk met de andere panrijders. We (Paul, Ik,

en koud Flitsende.....Pieter, Lex, Martin en Sjef) doen lekker gek op het helikopterdek (heel veel wind). We zoeken een mooi plekje op met uizicht op zee en drinken een cocktail. Ik zie 5 mannen, tevreden en misschien een beetje moe. We belanden nog in een Ierse pub. Het wordt nog heel gezellig en laat. Hutje opgezocht.
Het weer: redelijk/beetje regen

Donderdag 28 Augustus 2008 Kiel-Huis 570 km.
De laatste dag, Na het ontbijt kunnen we naar de motor alle spanbanden worden weer losgemaakt. Sommige panrijders nemen al afscheid. Aankomst Kiel 10.00 uur. Na ontscheping volgt nog eenHaven Kiel kleine 600 km. Over de snelweg, steeds meer Panrijders haken af. Nog een laatste groetHet wordt steeds stiller om je heen. Als laatste zwaaien we Pieter gedag. Om ca. 18.00 uur zijn we na 4.305 km. weer thuis, na Noorwegen in een notendop gedaan te hebben.
Het weer: redelijk/beetje zon

Wat een fantastisch land. We komen beslist terug.

 

Images and Words