Portugal-Spanje 2018 Grand Tour

Klik op de foto’s en de afbeeldingen worden vergroot

Vakantietijd. Het komt er weer aan. We kunnen haast niet wachten op heerlijk ontspannen en weken vol met nieuwe ontdekkingen. Prachtige steden, historische stadjes en gezellige dorpen. Elk met zijn eigen verhaal, zijn eigen bijzonderheden. Stuk voor stuk een bezoekje waard.

Luiken en ramen worden gesloten, pootjes ingedraaid, de caravan wordt gekoppeld, neuswieltje omhoog en vastgezet en daar gaan we op dinsdag 1 mei richting zuiden  om 288 km te overbruggen. Het reisdoel is Camping La Paille Haute bij Arras

Dinsdag 1 mei Een Rit met een rouwlintje In gedachten aanwezig bij onze lieve Buuf. Zij heeft vandaag de oneerlijke strijd tegen kanker opgegeven. Toch nog afscheid genomen van haar man en zoon. Ik heb het gevoel dat mijn emoties zich veel sterker uiten dan ik had verwacht. Verder een goede reis gehad. Af en toe stapvoets rijden

en stilstaan en wat regen onderweg. Om 18.00 uur arriveren we bij de camping. Prima doortrek camping. Vriendelijke ontvangst. Je kunt kiezen uit plekken met enige afbakening, of plekken zonder afbakening Langs de zijkant prima gelegenheid voor aangekoppeld te blijven overnachten en volgende dag weer te vertrekken. Wij gaan voor 2 dagen hebben een gratis stadswandeling Arras gedownload van reisroutes.nl.

Woensdag 2 mei. Vannacht is onze Buuf overleden, rustig ingeslapen pas 49 jaar veel te jong. Verdrietig maar ook opgelucht dat verder lijden en pijn haar bespaard is gebleven. Na een lekker ontbijtje gaan we toch verder. Het weer is niet op maar huis te schrijven. Het wordt een rit met hindernissen naar Camping la Grande Sologne in Nouan-le-Fuzelier vlak bij Orleans. Vandaag ook weer geen tolwegen tot de Westelijke rondweg van Parijs. Let op het woord westelijk. Onze Claire is steeds eigenhandige de route aan het aanpassen omdat de A86 afgesloten is. We begrijpen er niets van. Totdat we op de binnenring staan voor gesloten tolpoortjes. Wat blijkt  de Duplextunnel heeft aan de westzijde een maximale doorrijhoogte van 2 meter, dus ongeschikt met caravan. Dwars door Versailles, keren, draaien ik zit met dichtgeknepen billen. We komen traag uit deze mierennest. De rust is wedergekeerd en geleidelijk wordt het mooier weer met een lekker temperatuurtje. Na ca.375 km. aankomst camping gelegen in een rustig park met een grote visvijver in een bosrijke natuur. Er wordt gelijk gemeld dat de camping te lijden heeft gehad van het slechte weer en zeer drassig is. De keuze voor een plaatsje is beperkt en het pad er naar toe niet echt breed. Met de mover lukt het wel.

Donderdag 3 mei. Op onze route naar het zuidwesten gaan we voor een pauze in  Sarlat La Canéda, Périgord in de moeder van alle vakantiestreken in Frankrijk: de Dordogne. Wie kent het niet. Na 350 km. aankomst Camping Les Terrasses du Périgord. Een rustige terrassencamping bovenop een steile heuvel met schitterend uitzicht over de vallei. Erg vriendelijk personeel. Door struiken afgebakende standplaatsen, dat is weer een uitdaging geworden. Een minpunt: Het pad naar het toiletgebouw is niet verlicht. Maar goed daar heb je een zaklantaarn voor. Kom je na 23.00 uur zelfs geen licht in het toiletgebouw.

Zaterdag 5 mei Vanmorgen lekker uitgeslapen, lekker ontbijtje en daarna op ons gemakkie naar de markt in het stadje Sarlat. Binnen 10 minuten met de auto in het centrum, excl. tijd om een parkeerplaats te vinden, wat op de marktdagen woensdag en zaterdag best nog een uitdaging is. Na ca. een halfuurtje rondgereden is het toch gelukt om een plekje te vinden. Sarlat is een heel bijzondere plaats, middeleeuws bijna, met nauwe steegjes, onverwachte pleintjes met leuke terrasjes. De eerste keer dat wij in Sarlat kwamen was tijdens een vakantie in 1978 met een VW camperbusje Ja, ja 40 jaar geleden. Het is een behoorlijke streekmarkt, met voornamelijk regionale producten; kenmerk voor de streek de foie gras, allerlei soorten worstjes, notenolie etc. Nadat we op ons gemak de markt zijn overlopen tijd voor koffie aan het Place de la Liberté” met zijn okerkleurige gevels. We zwerven door de straatjes, bekijken de markthal in de uit de 14e eeuw stammende voormalige  Église Sainte-Marie. De enorme deur geeft toegang tot de stalletjes en is iedere dag geopend, alleen vandaag niet. Jammer. Bezoeken de rooms katholieke kathedraal St. Sacerdos, waar we een kaarsje branden voor Buuf en voor dierbaren die er niet meer zijn. We meanderen langs de Dordogne passeren Château de Monbazillac sinds 1960 in handen van de Cave de Monbazillac, de jongens die de wijn maken en verkopen. Het kasteel, van buiten een mooi slot de elegantie van de renaissance combineert met de vestingwerken uit eerdere tijden. We pakken nog een terrasje met een regionaal wijntje.

Maandag 7 mei Ondertussen zijn we aangekomen op de startcamping Camping L’Airial in Port d’Albert-Soustons In het zuidwesten van Frankrijk, vlak bij de Atlantische Oceaan. De camping ligt aan de rand van het dorp Soustons, met het gelijknamige meer tegenover de camping.  Soustons is een compleet uitgestorven badplaats. Maar er wordt hier in het seizoen van twee walletjes gegeten. Ze hebben er hun machtige Atlantische oceaan, waar vaak metershoog en levensgevaarlijk de golven op de stranden uiteenspatten en waar surfers halsbrekende toeren uithalen en er is ook een lieflijk zoetwatermeer, type Loosdrechtse plas, met zonneweiden etc. De wegen in de omgeving, voornamelijk kilometers lange rechte lijnen. Rijden door een bos, duinen op en neer naar de kust. Redelijk weer en daar willen we van genieten. O ja, de inmiddels overleden voormalige president François Mitterand had hier 30 jaar een optrekje. Capbreton – Hossegor hoewel beide plaatsen aan elkaar zijn gegroeid hebben zij een verschillende karakter Hossegor is een wat residentiële toeristische badplaats zonder bezienswaardigheden. Maar dan Capbreton is behalve een badplaats ook een havenplaats met een geschiedenis die teruggaat tot de 12e eeuw De L’église St-Nicolas De toren diende lang als vuurtoren. Verder stelt het plaatsje niet veel voor een winkelstraat, een kerk en een stadhuis. De lange houten steiger, symbool van de havenstad, ligt aan de ingang van de haven, en is net zo geliefd bij de wandelaars als bij de vissers. Een ideale plek om even bij te komen, en de ziltige lucht in ons op te nemen. De vismarkt is ‘the place to be” voor de verse vis. Alle soorten vis die in de Atlantische oceaan zijn gevangen. Iedere boot heeft hier zijn eigen kraam. We nemen een heerlijke verse gefileerde makreel mee, die ’s avonds op te bbq gaat.

Woensdag 9 mei We staan aan de vooravond van onze reis door Spanje en Portugal. We zijn al op de koffie geweest bij de reisleiders en hebben al met een aantal deelnemers kennis gemaakt. Er moesten eens boodschappen gedaan worden, de supermarkt zit vlak bij het centrum. Verder een kutteldag. ’s Avonds een kennismakingsbijeenkomst, met een hapje en een drankje.