Reis door het Slowaakse paradijs

Kraków-Haligovce (Slowakije) 130 km.
De luifels gaan weer in en morgen vertrekken we naar Slowakije. Zoooow…, wat een nacht zeg. Ik denk dat wij maximaal 4 ogen dicht hebben gehad, maar veel meer kunnen dat er ook nooit geweest zijn. De hele nacht worden er foto’s gemaakt! en komt het met bakken uit de hemel, de plassen worden groter en groter. ’s Morgens doet de zon goed zijn best om alles een beetje droog te krijgen, zijn benieuwd hoe we de camping zonder al te veel glibberen en glijden kunnen verlaten. Dus niet, dit mooie plekje die we hebben ligt ook een beetje in een kuil. Paul moet dus een klein heuveltje nemen en slippen de wielen door. Met hulp van wat sterke mannen is dit euvel ook weer geklaard en met de nodige klei spetters op onze combinatie op weg naar de volgende camping. Het wordt een mooie, vrij korte etappe door het kleine Hoge Tatra gebergte, P1040213bekend om zijn ruig bergachtig gebied met mooie vergezichten. Vaak langs de weg kraampjes die pantoffels en vesten verkopen. We rijden immers door een skigebied met kleine bergdorpjes. Al snel rijden we dit gebied weer uit en verder door het heuvelachtige Slowakije. Helaas speelt het weer niet mee, we stoppen niet al te vaak het is koud en regenachtig, regen, hagel. En dan opeens het bord Slowakije en waren we de grens al over bye bye Polen. Na ca. 20 km. Komen we aan bij Haligovce Camping Goralsky Dvor http://www.goralskydvor.sk/nl/ Moeten we toch even een klein uurtje in de auto doorbrengen.P1040170 De hagelstenen vliegen om je oren en de regen blijft ons achtervolgen. Happy Hour, gezellig bij de openhaard met een hapje, Slowaakse lekkernijen, Schafkäse, Hauswurst, Speck, Gemüse, een drankje, en een overheerlijk zuurkoolsoepje. genieten van de typische Goraalse volksmuziek We laten het ons goed smaken en in een mum van tijd hebben we het lekker warm en is de regen vergeten.

Een gevarieerde bus excursie door de Hoge Tatra en de regio Spiš
onder leiding van gids Robert. Een Nederlander die lang geleden naar Slowakije is verhuist. De donkerbruine ogen en een brede gulle glimlach van een schone. Ja, Ja de liefde. Onderweg naar onze eerste stop nog wat gedoe met de stickers! en tolkastjes!. De regels zijn zo ingewikkeld dat niemand het juiste weet.
Kežmarok (Kesmark/Käsmark) De geschiedenis van Kezmarok gaat terug tot de steentijd. In 1269 kreeg Kežmarok stadsrechten en kreeg het recht een kaasmarkt te organiseren. Maar eerst is het met elkaar tijd voor koffie met wat lekkers. We struinen over het oude marktplein, IMG_0928omringd door oude burgermanshuizen. Een van de kraampjes verkoopt een soort glühwein, maar dat gemaakt van kersen. Na proeven niet lekker. In een ander kraampje komen we in gesprek met een Nederlander. Je komt ze ook overal tegen die autodropjes. Een 3 tal bezienswaardigheden van Kezmarok, die we ook bezoeken, zijn De Heilige Kruiskerk, met o.a. een renaissance kerktoren. De klokkentoren staat los van de kerk. Het prachtige evangelische kerkje. Het bijzondere is dat het kerkje volledig van hout is gemaakt. Er werden zelfs geen metalen spijkers gebruikt. Van binnen is het

een feest van kleuren. Als voorbeeld is het plafond beschilderd als een blauwe hemel met wolken en Bijbelse figuren. Van het interieur is vooral de met kunstig houtsnijwerk versierde preekstoel de moeite waard. Naast de houten kerk staat een evangelische kerk. Diversen bouwstijlen we zien zelfs Moorse kenmerken.
Levoca Ook een authentiek stadje (ja,ja ook weer Unesco beschermd). Het centrum van Levoca wordt omgeven door een stadsmuur. Pronkstuk is het stadhuis uit 1550 met twee verdiepingen galarijen. Een mooi plein omringd door statige herenhuizen in diversen stijlen. Aan het plein, op nummer 20 staat het huis van meester Pavol. Waarschijnlijk woonde en werkte de beroemde kunstenaar in dit huis. Voor het stadhuis staat de Klietka Hanby, een schandkooi voor ‘gevallen’ vrouwen in de 17de eeuw

gebruikt voor het publiekelijk aan de schandpaal nagelen. Grappig is dat bovenop een bliksemafleider is gemonteerd, zeker om strengere straffen te voorkomen. Tussen 1508 en 1517 heeft Meester Pavol (Paul) gewerkt aan het houten altaar in de Sint Jacobskerk. Met een hoogte van 18,6 m is deze het grootste gotische altaar ter wereld. Het is een prachtig pronkstuk. En dan is het alweer tijd voor de lunch Hotel Arkada. Het restaurant is gesitueerd in de kelder met mooie gewelven. Het eten is voortreffelijk. We maken hier nog wat mee. Een oud dametje uit Japan is een beetje de weg kwijt. Ze blijft de trap op en af lopen en loopt rondjes. Ze is haar familie kwijt. Zo sneu.
Spišský hrad grootste burchtruïne van Midden-Europa die al vanuit de verte ontzag inboezemt. Een hele bergtop met 4 hectare ruïne. We beklimmen de berg. Achter Robert aan ploegen we al klauterend omhoog. Het pad!! Loopt stijl omhoog over glibberige rotsen. Het valt voor mij niet mee maar de beloning als we boven zijn maakt veel goed.P1040219 P1040237 Rondom een adembenemend uitzicht. Paul waagt het om nog hoger te gaan via een smal trappetje. Er is een expositie van archeologische vondsten en verder worden er heel veel martelwerktuigen uit de oudheid tentoongesteld. Lekker griezelig. Slippend gaan we naar beneden. Beneden eten een ijsje. Even verderop maken we een stopje bij De geiser Siva Brada (grijze baard) De geyser spuit zwavelrijk water. P1040248Deze kleine geyser spuit continue 20 cm hoog. Elders zijn er geysers die tot 150 meter hoog spuiten. Het ruikt er behoorlijk naar rotte eieren. Langzaam gaan we richting camping. Een wat minder mooie kant zijn de groepen roma’s die hier hun nomaden bestaan hebben. Modderige nederzettingen. Armoedige zelf gemaakte huizen van afvalhout. Gescheiden van het ‘blanke deel’ van het dorp. De kinderen zwaaien uitbundig, de mamma’s hangen de was op. De regering legt de verantwoordelijkheid voor het lot van de Roma vooral bij de Roma zelf; ze willen niet werken, ze zijn verslaafd aan uitkeringen, ze maken ruzie, ze wurgen elkaar, ze plunderen en ga zo maar door. Je kunt hier op de camping prima eten in het restaurant/koliba (rovershut). De rekening is verrassend laag en we hebben ook nog de nodige glazen wijn op. Een heerlijke avond; het was nog lang gezellig. Ook de broodjes voor het ontbijt hebben een leuk prijsje omgerekend per broodje euro 00,08. Ja, ja geen tikfout.

Een gevarieerde dag in Park Pieniny.
Op het terrein van de camping bevindt zich een museum van landbouwwerktuigen en gereedschappen. Erg leuk om alles te bekijken. We gaan wandelen in de omgeving. Een must als je hier bent is een bezoek aan ‘Pierre’ een soort winkel van sinkel waar werkelijk van alles te koop is. Ook het ‘mannetje’ achter de kassa is een bezienswaardigheid. Zeker als hij je een lekker zelf gestookte schnapps aanbiedt. En dat om 10.30 uur in de morgen. We kopen hier wat lekkers voor bij de koffie. Kerstkoekjes!. Een overheerlijke rauwe ham voor op het bammetje; wat we hier ook kopen in een bijzondere vorm. ’s Middags gaan we op vlottentocht over de rivier Dunajec. De houten vlotten varen 18 km. door schitterende ravijnen en worden door ‘vlotters’ bestuurd in originele klederdracht. Ze peddelen niet, maar duwen het vlot vooruit door de stok tegen de bodem van de rivier te duwen. We zien de majestueuze rotstoppen Tri Koruny (Drie Kronen). De stroomversnellingen worden behendig genomen. Geen moment voel je je onveilig. Hoewel mijn buurvrouw

knijpt af en toe wel heel hard. Onderweg worden er foto’s gemaakt die je bij het eindpunt kunt kopen en dat hebben we natuurlijk gedaan. Terug gaan we te voet over een pad wat langs de rivier loopt. Onderweg zien we mooie houtsnijbeelden van de dierenriem-sterrenbeeld, dus 12 beelden. Aan het einde ook weer kleine toeristische kraampjes met allerlei prularia. Paul koopt hier een soort Camouflage Commando Hoed. Erg leuk voor op de hoedenplank!. Weer met de groep een Slowaakse bbq festijn en genieten wederom van een folkloreavond met zang, muziek en dans. We brengen een ode aan de slibowitz, heeele sterke drank… met een groot%alcohol. En ondertussen draaien de varkens op de bbq. Heerlijk ontspannen. Hoewel het unieke spelletje in de wereld “Het melken van de rammen” voor de dames en het zagen “met botten zaag” voor de mannen zorgt voor veel hilariteit.

Een dagje voor ons zelf
Rust vanuit ons bedje kijken we naar buiten. De zon breekt door. Alles voelt anders wanneer de zon schijnt en dat doet het vandaag uitbundig. Het begin van een mooie dag. We gaan op markt in het plaatsje Nowy Targ. Als je pools bent dan weet je dat het nieuwe markt betekent. Ze zeggen dat deze markt de grootste en oudste van Europa is. Er zijn verschillende parkeerplaatsen, de makkelijkste is die ten zuiden aan de Rivier. Waar een meneer al ons staat op te wachten en ons netjes naar een plekje loost. We kunnen de hele dag staan voor euro 2. Als je de hele markt wil zien (draag platte IMG_1104schoenen) heb je wel een dagje nodig. Het is huge. Van baljurken tot zadels, van hakbijlen tot baby kleertjes. Vers fruit, visgerei, beddengoed, hangmatten. Je kan het gekste niet verzinnen. OpvallendIMG_1113 de vele kraampjes met kunstige geel-bruine-witte rolletjes, we denken dat het een soort van broodjes zijn maar bij nader inzien zijn het verschillende streekkazen. Erg gerookt/minder gerookt, erg zout/minder zout/niet zout en gemaakt van koeien/schapen/geitenmelk. We nemen wat rolletjes mee voor ‘thuis’. We komen W&A tegen en gezamenlijk eten we een lekker ijsje. Waarna een ieder weer zijn eigen weg gaat. Kasteel van Niedzica wat ook in PolenP1040391 ligt, waar we een aantal dagen geleden langs gereden zijn in de stromende regen staat ook op het lijstje. Het licht prachtig aan het stuwmeer. Toen het nog in Hongaarse handen was heten het Dunajec naar de gelijknamige rivier. Het is het meest bezochte kasteel in Polen. Onderweg zien we weer ooievaars. Het is erg toeristisch met een soort van Ímbiss’ kraampjes. We eten dan ook een vette hap hier. We doen een spaziergang naar het stuwmeer Czorsztyński. De dam en de waterkrachtcentrale kun je ook bezoeken. Op de dam is een mooi kunstwerk van blauwe watervallen. Het laatste voor deze dag is het Kartuizerklooster Červený Kláštor, genoemd Het rode klooster, vanwege het rode gesteente. De monniken leven in stilte naar de levenswijze van de heilige Bruno van de orde van de kartuizer- De Grande Chartreuse toen in de wildernis, in de buurt van Grenoble. Zie ons verslag van 2013, Frankrijk. Voor het museum welke wacht om door ons bezocht te worden moet betaald worden doen we niet wij gaan voor het gebouw en de omliggende tuinen die aan de rivier liggen. Volgens de overleving vloog een monnik in de 18de eeuw van de drie kronen met een zelfgemaakt zeilvliegtuig. Dovidenia, Slovensko!button