Mooi Kraków, Drakenstad

Polancia Zdrój-Kraków 295 km.
Vanmorgen na het ontbijt alles weer ingepakt en startklaar op weg naar een nieuwe bestemming. Op de verplaatsingsdagen, al reizend hebben we snel ons ritme gevonden. Eerst wat kilometers pakken. Proberen om op de aangegeven stopplekjes, samen met onze medereizigers, te stoppen, wat tot nu toe nog niet gelukt is. We vinden onze eigen weg wel. Vandaag schijnt de zon weer uitbundig. We maken een lange stop om uitgebreid te lunchen met verse koffie en zomerkoninkjes.P1040038 Het is vandaag niet zo’n boeiende rit. Weg 33/46 staat wel heel vaak op de borden en daarbij rijden we ca. 175 km. ook nog betaald. Af en toe worden we ingehaald door roekeloos rijdende jongeren in dure tweedehands auto’s met een Duits, Frans of Nederlands export–kenteken, afkomstig van wie zal het weten. De dag vliegt voorbij en voor dat we het weten staan we aan de poort van Camping Smok nr. 46 Smok betekend Draak en komt voor in Poolse volksverhalen. Even het bekende lootje trekken, in dit geval een coca cola fles dopje met een nummer. Krijg je nooit schreven gezichten en heb je steeds een andere buur. We hebben een mooi plekje aan de rand van de camping met zicht op al onze medereizigers. Op deze camping blijven we 4 nachten staan, dus het luifeltje gaat uit. Een minpuntje is dat de sanitaire voorzieningen en het winkeltje een aantal niveaus hoger liggen. Om daar te komen moeten we een aantal hindernissen nemen in de vorm van gammele trapP1040044pen, die dan ook ’s nachts nog slecht verlicht zijn. Verder blijkt er in de buurt een hondenasiel te zijn met volgens ons vrij grote felle honden die om het hardst zitten te blaffen. We doen de dingetjes die we moeten doen en is het tijd voor happy hour in de late middagzon, weer zijn we allemaal goed aangekomen.

Mooi Kraków
Ongeschonden uit de Tweede Wereldoorlog en een plekje op de werelderfgoedlijst van Unesco. Gedomineerd door oude gebouwen uit de middeleeuwen en de renaissance, kerken en kroegen, de Joodse wijk Kazimierz, waarvan de 70.000 joden die er voor de oorlog woonden bijna allemaal zijn omgekomen in Auschwitz. Gezamenlijk, met bus en onze gids Anna gaan we Kraków bezoeken. Al snel gaan we de rivier Wisla over. We beginnen met een wandeling door de Joodse wijk Kazimierz. Het mooiste deel van de joodse wijk is de Szerokostraat, bijna een plein klein en rustiek. Rond de straat liggen bezienswaardigheden zoals diversen synagoge’s, oude boekhandel, authentieke restaurantjes en de joodse begraafplaats. Als Joden hun doden willen eren, leggen ze géén bloemen op het graf. Ze leggen er kleine stenen op, stenen op stenen, die weer en wind kunnen doorstaan, onvergankelijk als de liefde, eeuwig als het geloof. Het verwijderen van deze steentjes is een schending van het graf. Als ik me niet vergis eindigt de film ‘Schindler’s List’ met een aangrijpende scène waarin een groep door Oskar Schindler geredde joden in processie steentjes leggen op zijn grafzerk. Steken de Wisla weer over om een bezoek te brengen aan Fabryka Schindlera, Deutsche Emaillewaren Fabriek voor potten en pannen van Oskar Schindler. Meer dan 1000 joden zijn gered. Aan

de muur hangen de foto’s met al de namen. Zeer indrukwekkend. En er is dat plein, dat afschuwelijke plein waar de transporten naar de vernietigingskampen begonnen en waar de Duitsers in koelen bloede duizenden executies uitvoerden. Her en der staan stoelen, een macabere herinnering, onwetend over wat hen te wachten stond. Verder zien we van de buitenkant nog Apteka pod Orlem. Dit was de apotheek in het getto waar een niet jood de leiding had, maar ook op allerlei manieren probeerde de joden te helpen. De geschiedenis dendert gewoon op je af. Zijn er nog vrolijke dingen te melden over Kraków? Nou, reken maar. Heerlijke stad, goed te belopen, het bruist er van de energie. Want wat te denken van kleurrijke toeristenkarretjes die over eeuwenoude kinderkopjes hobbelen met de wervende mededeling dat ze dagtrips verzorgen naar Auschwitz-Birkenau?. Door het stadspark Planty, dat als een cirkel om het oude centrum ligt, op de plaats van de vroegere wallen en grachten, Het park is omringd met fonteinen en standbeelden. We lopen zo de oude binnenstad in. Maar eerst tijd voor koffie op de Koninklijke burcht van Wawel met prachtige gebouwen. Ooit het hart van Poolse hertogen en koningen. Kerken heel veel kerken met veel goud en barok. En in iedere kerk is een altaar ingericht met een beeld, schilderij of foto van Paus Joh. Paulus II. Misten we dat, dan troffen we buiten wel een levensgroot beeld van de man aan. En altijd bloemen en kaarsen eromheen! Het koninklijk kasteel en paleizen we komen ogen te kort. Een bezoek aan de Maria Kerk is een verhaal apart. Giga, Giga, Giga druk. Schoolkinderen, Japanners, Koreanen, wij, Polen. De bewaking treed streng op wanneer er

gefotografeerd wordt. We komen hier voor Veit Stross, Een van de grootste houten veelkleurig hoogaltaar van Europa. Het is prachtig, maar om hier in allen rust van de genieten is onmogelijk. Tijd om de voetjes even tot rust te laten komen tijdens een overheerlijke lunch in een origineel pools restaurant wat in een kelder ligt met oude gewelven. We eten hier o.a. een soort paddenstoelen soep soep-in-broodgeserveerd in een brood of te wel broodsoep. Erg lekker. Daarna worden we los gelaten en gaan naar Het prachtige marktplein Rynek Glowny met in het midden de geelkleurige lakenhal (Sukiennice) met kraampjes met glaswerk, sieraden, zilver en amber, houtsnijwerk en folkloristische kleding. Maar ook met heel veel kitsch. Een drukte van jewelste met volle terrassen, muzikanten, flanerende meneren en mevrouwen. De temperaturen hebben weer tropische vormen aangenomen, wat is dan beter om op een terras met een koel glas wijn de tijd uit te zitten. 🙂 We zijn niet de enige!. Terug op de camping horen we dat een van onze medereiziger ten val is gekomen en in het ziekenhuis ligt met een gebroken arm. Helaas kan zij de reis niet voortzetten. Wat een domper.button