Dresden Florence aan de Elbe

Stad met een verleden
Bij het opstaan, merken we dat het een stuk frisser is dan de afgelopen dagen Met z’n alle in het bussie. Dresden here we come, maar Dresden heeft ook last van files, dat heb je als je populair bent onder toeristen. Bij aankomst zijn er wat bus perikelen. Waar is de gids (ja, natuurlijk ook in de file) in de bus uit de bus. In welke bus doen we nou toch de stadstour. Alles wordt rechtgezet door onze reisbegeleiders en vertrekken we voor een bustour langs de hightlights van de “Neustadt” Nou ja zo Neu is de Neustadt niet. Immers de Altstadt is geheel verrezen/herbouwd/gerenoveerd uit de as van die vuurzee van februari 1945. Dit even terzijde. Onze Nederlandse sprekende gids met Duitse roots vertelt dat de inwoners in de DDR-tijd Die Ahnungslosen, de onwetenden, werden genoemd. Dit komt omdat de stad in een dal ligt en daardoor de clandenstienen westerse tv-zenders niet konden ontvangen. Zo, de toon is gezet. Aan de Elbe wacht ons een panoramisch beeld van de P1030919

skyline met aan de ene kant de Altstadt maar voor we die van dichtbij gaan bekijken gaan we via beroemde brug Das Blaue Wunder naar de andere kant de Neustadt. Wat zien we zoal achter het glas. De romantische wereld van de Jugendstil-villa’s in de wijk Loschwitz, waar Rusland’s sterke man KGB agent en commandant Poetin in 1989 vastgenageld achter zijn buro zat en de Sovjetmacht met eigen ogen in duigen zag vallen. Het was toen een traumatische ervaring voor hem. WTF. Het speelse Ampelmännchen, AMPELM~1wat door toedoen van Herr Kohl verder mocht leven. In dit stadsgedeelte voel je nog steeds de sfeer van de DDR. Dat komt door de typische plattenbau-“Ost”-flats. Dat misschien even afstotelijk als aantrekkelijk is. Enkele straten verder rijden we voorbij Die phaeton-factory-7-638Gläserne Manufactur, een transparante doorkijkfabriek van Volkswagen, waar ook het luxepaardje de Phaeton geassembleerd wordt. Voor de logestiek wordt de cargo-tram gebruikt. Een bezienswaardigheid van een heel andere orde is de Pfunds Molkerei. Een van de oudste kaaswinkels van Europa. Op zich niet zo bijzonders maar de winkel zit eruit als een oud prentenboek. Prachtig. Er zijn wel honderd verschillende kazen te koop. Helaas binnen Streng Verbotenpfunds2 pfunds_molkerei_976 om de fotograferen. Lang leve het internet. We stoppen langs de Elbe met wederom een prachtige skyline. Op de Elbe oude radarboten. Uitzicht op kastelen en wijnplantages. Laat er nu toevallig een mobiele bakkerij staan, die de Kuchenspezialität aus Sachsen und Thüringen verkoopt nl. de Eierschecke. We delen samen 1 stuk het is nogal machtig. De bus zet ons vlak bij de Altstadt af. Tijd voor een rustmoment op een terras DSC_4132met een riesencapuccino voordat we gaan Stadtbummelen. We vangen flarden van een gesprek op en komen in gesprek met een Nederlander die lid is van Pegida. Elke maandagavond is Dresden het decor van een protestmars. Zij ageren tegen de toenemende islamisering van het Europese continent. Een soort Wilders. Ook elke maandagavond is er een tegendemonstratie. En dan verschijnt aan de horizon de koepel van de Frauenkirche. Gek genoeg heeft de kerk in die februaridagen van 1945 nooit een voltreffer gehad, maar na 36 uur te hebben blootgestaan aan de enorme vuurzee kon op 15 februari 1945 om 10 uur in de morgen de koepel de zware last niet meer dragen en stortte in. De gids leidt ons langs alle bezienswaardigheden, die allemaal liggen in het hartje van het oude centrum. De Zwinger, een binnentuin met daaromheen monumentale gebouwen. Voordat we naar binnen gaan speelt een orkestje Het Wilhelmus en Tulpen uit Amsterdam. Aan onze koppen is zeker wat af te leiden.J De Furstenzug, vorstenoptocht, een 101 meter lange muur met porseleinen tegels die de heersers over Dresden en meer uitbeelden in een paarden processie, erg mooi om te zien. De Brühlsche Terrasse, De Semperoper; De wat druilerige dag leent zich uitstekend voor een bezoek aan de opera, maar de rij wachtende ontneemt onze zin. Voor een bezoek aan het Grünes Gewölbe is wel wat planning nodig, want van de adembenemende tijdreis die je hier kunt maken, kunnen maar 100 mensen per uur genieten. Je kunt er alleen naar binnen met een ‘tijdticket’. Maar ja, zoveel te zien en maar 1 dag waar het in gestopt kan worden. Na de twee uur durende rondleiding door de Altstadt neemt onze gids hier bij Alte Schankwirtschaft am Schiesshaus afscheid van ons. Een heerlijke warme lunch met een lekker wijntje wacht op ons in de Freischützstube. Daarna zijn we vrij en besluiten nog een Spaziergang te doen. Centrum Galerie is ons doel. 4 verdiepingen om overdekt te shoppen. Onze aandacht gaat naar een riesen Apple store. We brengen een bezoek aan de Frauenkirche, waar op de preekstoel mooie gedichten over liefde wordt voorgedragen. We doen nog een terrasje en is het tijd, het begint te onweren met flinke hoosbuien, om naar de bus te lopen. Ook hier kan het dus, eigenlijk best fijn maar niet nu!! O ja, helaas een Trabant hebben we niet gespot.

Kleinröhrsdorf-Polancia Zdrój (Polen) 279 km.
Reisdag Opruimen een potje koffie, gewoon lekker rustig aan gedaan en rond 10.00 uur laten we de camping achter ons. Eerst doen we even de Lidl (handig die App) aan een beetje aanvulling van proviand. Net voorbij de gemaaide gazonnetjescultuur van Duitsland, ligt in de achtertuin van Europa Polen. We rijden via Tsjechië naar Polen. We passeren de grens tussen Duitsland en Polen, via een stukje Tsjechië en wordt het anders. Het heuvelachtige landschap, De slaperige dorpjes. Binnendoor naar de grensovergang bij Zittau.

In het routeboek wordt op km 088 gemeld In het wit/grijze hokje rechts bij het eerste tankstation kunt u een Tsjechisch autobahnvignet kopen en geld wisselen. Deze aanwijzing negeren we. Door ervaring wijs geworden is alles thuis geregeld. Een mooi vignet op de vooruit en in de geldbuidel een beetje handgeld. Achteraf blijkt dat het wit/grijze hokje verdwenen is en dat een aantal van onze mede reizigers een fikse boete boven het hoofd heeft gehangen. Gelukkig is dat niemand overkomen. Daarna over weg 14 via Liberec, geboorteplaats, in der nähe von, Ferdinand Porsche, Jablonec, Vrchlabi en Trutnov naar Náchod. Hier rijden we Polen binnen en daar het je een tolkastje nodig, wij niet want zitten onder het toegestane gewicht. Leve de eenwording van Europa. We hebben het beregezellig in de auto maar merken wel dat Polen nog steeds bezig is met een inhaalrace. Toch lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Daarna over weg 8 tot we camping http://www.osir.polanica.pl/pl/index.php  Osrodek Sportu i Rekrecji bereiken. Het is een zware dag met veel grensoverschrijdende, 3 landenpuntroute, kilometers daardoor veel vrachtverkeer en files op de weg. Even later zijn we allemaal aanwezig en is het een gekrioel van caravans en auto’s. Maar met de juiste aanwijzingen staat iedereen weer. Vanwege het zeer natte weer is het proosten op de goede aankomst (happy hour) verplaatst naar de avond.button