Duitsland-Polen-Slowakije-Tsjechie 2015

Voor het eerst in ons reislustig leventje hebben we een georganiseerde reis geboekt. Hiermee stappen we af van een ingebed veronderstelling. We vinden georganiseerd reizen maar niets. Vroeg je bed uit, geen eigen baas, etc. Een nieuwsbrief van de ANWB 21 dagen campingrondreis Al het moois van het voormalige Oostblok trekt ons over de streep. De DDR en Tsjecho-Slowakije, Polen en het koninkrijk Saksen. Een deel van Europa waarvan de kaart de afgelopen 100 jaar meerdere keren hertekend is. Onze (zwakke) argumenten over het “We zijn er bijna” gevoel worden van tafel geveegd. Maar ja, ver in de vorige eeuw hebben we ons sleurhutje verkocht, dus nu een huren. Na het surfen over het Word Wide Web vinden we bij Passie’s sleurhutverhuur een die ons aanstaat. Ons Panneke komt niet van stal.

1412528702670_wps_2_a_rare_miniature_travelli
© Darren O’Brien

Wel een beetje vreemd, geen keuzestress 🙂  niet avond aan avond akkeren door allerlei reissites, het lezen van reviews, het maken van routes. Nee, dit jaar is het wachten op de post met deIMG_20150513_124643 (2) reisbescheiden en kunnen we gaan snuffelen in onze eigen reis bibliotheek. De papieren routes worden door Paul digitaal verpakt, wat toch weer menig uurtje kost. We spelen op safe en boeken de campings voor zowel de heenreis als terugreis vooraf. Reizen op eigen gelegenheid naar het start punt van de reis.

Thuis-Kuitaart-Grubbenvorst 320 km.
En dan is het vrijdag 5 juni, de dag van vertrek. De afgelopen week de laatste dingetjes gekocht, die we denken nog nodig te hebben, waarschijnlijk achteraf onnodig. We starten rustig op we hebben de tijd aan ons zelf nog een bakkie koffie, de auto bepakt door de man des huizes. In overleg kunnen we de Bürstner Fun 400 TS eerder ophalen dan overeengekomen. We besluiten om over Antwerpen te rijden, achter de file aan. Fout gedacht. Alles staat weer vast. Nog wat huishoudelijke mededeling, rondom nog een laatste check, overdragen van de sleutels en weg zijn we. De komende weken zijn campings onze thuis. Volop zonneschijn en de temperatuur bereikt tropische waarde. Wat wil je nog meer. Germaine meldt bestemming bereikt aan linkerzijde. Nou, niets te zien. Wat blijkt juiste straat, maar verkeerd dorp. Op een heerlijke en rustige plek, te midden van een natuurlijk decor en vlakbij de Maas, in het hartje van N-Limburg, bij Grubbenvorst, ligt camping http://www.limburgsecamping.nl Californië. Een mooie uitvalbasis om onze vrienden E&A te bezoeken, maar eerst nog onze persoonlijke spullen uit de auto in ons huisje en alvast het bedje opmaken. Kunnen we er straks zo inrollen. Het weerzien bij E&A is weer hartelijk en hebben weer veel te bepraten. Daarna naar de restaurant7Oosterse Zwaan en als toetje een overheerlijk ijsje bij meervoudig Nederlands kampioen; IJssalon Clevers, P1030889het beste ijs en de lekkerste smaak. Na een verfrissend buitje nemen we afscheid. Onze eerste dag zit er op.

Grubbenvorst-Seeburg 338 km.
Zo’n eerste nacht is altijd even wennen maar over het algemeen hebben we goed geslapen. Wakker worden met een zonnetje een lekker ontbijtje en zijn rond 10.30 enroute. Bij Venlo de grens over naar Duitsland en gaan dwars door het Ruhrgebied, niet echt boeiend. Vandaag is een mix van A-wegen (Autobahn) en B-wegen (Bundesstrasse). Een echte reisdag dus. Het laatste stuk over en door de glooiende heuvels van de zuidelijke Harz en zien we ook meer vakwerkhuizen. Rond 17.00 zijn we gearriveerd om onze bestemming voor deze dag. Comfort Camping Seeburger See http://www.campingseeburgersee.com een gezellige camping aan het grootste natuurlijk meer van Niedersachen; Seeburger See. Nadat we gesetteld zijn een rondje over de camping, waar kunnen we douche, waar kunnen we vuil water lozen, waar kunnen we het chemisch toilet legen en bestellen gelijk brood voor morgen. Tijd voor de daghap. We hoeven de camping niet te verlaten. In “The old TheOldSailor_01Sailor” genoeg keuze voor een lekkere maaltijd, een ijsje en natuurlijk een lekker koel biertje en wijntje. Nog een wandeling rond het meer, langs poeltjes met heel veel kwakende kikkers, een mooie IMG_20150606_195854zonsondergang een afzakkertje en is het tijd om ons mandje op te zoeken.

Seeburg-Kleinröhrsdorf/Dresden 330 km.
Hetzelfde ritueel, nog een praatje met onze Duitse buren en vetrekken met een volle tank. Het weer is prachtig, niet te warm, dus rijden maar. De rit naar onze volgende bestemming bleek best verrassend te zijn. Al snel komen we bij een voormalige verdwenen grens, vlak bij Duderstadt is het Grenslandmuseum Eichsfeld een van de weinige plekken waarP1030898 het IJzeren gordijn nog in oorspronkelijke staat is te bewonderen. De Duits-Duitse grens was een van de best bewaakte ter wereld. Hij hield in 1989 van de ene dag op de andere te bestaan…. In 2000 hebben we dit gebied uitgebreid bezocht met ons panneke. Toen zeer slechte wegen, veel wegen van betonplaten, betonnen geulen tegen vluchtauto’s. Overal nog kenmerken van voor de Wende, een zwarte periode. Er is veel veranderd en veel verbeterd. Toch is het voor je gevoel anders hier. Stoppen regelmatig voor Kaffee und Kuchen en natuurlijk voor een Thüringer Rostbratwurst. We willen eigenlijk niet over de snelweg rijden, maar al heel gauw komen we op dat besluit terug. Over al die kleine weggetjes zou te lang gaan duren, dus dan maar de tussenoplossing van de rode wegen genomen, zo’n beetje de RN-wegen van Frankrijk. Ook dan kom je nog door dorpjes, maar op sommige stukken kan je ook lekker doorrijden met links en rechts veel bloeiend koolzaad. Rond 17.00 uur aankomst camping http://www.luxoase.de Het blijkt dat we de laatste zijn. Worden gelijk aan de koffie met wat lekkers gezet en een eerste kennismaking met onze medereizigers. We gaan per setje op de foto met ondertiteling. Wel zo makkelijk kunnen we de namen uit ons hoofd leren. Als we kwartier hebben gemaakt is het tijd voor happy hour met een drankje en een hapje en een kennismaking met iedereen. Verder worden de spelregels doorgenomen. We eten gezamenlijk in Restaurant Seeterrasse, waar de soep wel heel zout wordt opgediend. Is de kok verliefd?!. Helaas sluiten we de dag met regen.