Corsica 2009

Corsica_2009_01Ile de beauté Eiland van de schoonheid

Frankrijk, een geliefd vakantieland met zijn verscheidenheid aan landschappen, culturele rijkdom en heerlijke wijnen. Lang geleden, in de vorige eeuw, met de eend en tent, (De route du Soleil bestond nog niet) daarna met de vouwwagen en sleurhut en nu al vele jaren met de Pan. Slapen in kleine hotelletjes ver weg van de snelweg of huren een huisje of stacaravan. Op onze to do lijst staat al een aantal jaren Corsica. Dit jaar is het er van gekomen en wat voor een reis Back to Basic met de Pan en tent(je). De Pan is uitgebreid met een bagagerekje voor op de topkoffer. De Thermarest slaapmatjes zijn aangeschaft. De zolder is geplunderd met natuurlijk zo licht mogelijke spullen. Het googlen en inlezen (o.a. Highlights Lust aus Korsika Rukka) is gebeurd. Het vignet voor Zwitserland, de veerboot en overnachtingen voor onderweg zijn geboekt.

21.05.2009-22.05.2009 (Beginstand 16.200) Kilometers… kilometers… Het enige contact tussen de Pan en de weg, zijn de banden. Het asfalt zoeft onder ons door Antwerpen-Brussel-Namen-Luxemburg-Mulhouse. Stoppen om het uur om de benen te strekken, wat te eten en te drinken. Het rijden over de snelweg is inspannender, het tempo ligt hoger en je hebt weinig afleiding. Rond Le_Menil_Les_sapins_HD1_big17.30 uur komen we aan bij www.hotel-les-sapins.fr in Le Ménil, Vogezen voor de overnachting.De Pan staat veilig tussen de fietsen in de garage. De volgende dag vroeg op pad, hebben nog veel kilometers te gaan. Zwitserland passeren we zowaar zonder regen. Nog even de Gotthardt tunnel door en zijn in Italië. Het wordt warmer. Via de mooie kustweg bij Genua rond 18.00 uur in Terrenia(Pisa). Eurohotelpisa@venere.com Een leuke B&B, de hele familie werkt mee, van opa tot kleinkind. Eten een echte Italiaanse pizza in Ristorante Il Cavaliere Nero.eurohotel nero
Het weer: In Frankrijk een beetje regen, verder warm, veel wind in Italië.


23.05.2009
Om 06.00 uur aan het ontbijt. Livorno, nog 9 km te gaan, voor de overtocht met Corsica Ferries naar Bastia. Zijn ruimschoots op tijd, na het vastzetten van de Pan met onze eigen spanbanden, varen we klokslag 08.00 uur de haven uit. Zitten lekker in het zonnetje, drinken een bakkie koffie en lezen wat. Naast ons zitten 3 jonge mensen (2 vrouwen, 1 man) uit Oostenrijk en worden er over en weer tips en tricks uitgewisseld.

Om 12.30 uur zijn we dan in Corsica een eiland in de Middellandse Zee, gelegen tussen Sardinië en Ligurië. Het eiland meet 8720 km² is grotendeels bedekt met hoge bergen en heeft 300 km zand en kiezelstranden. De vlag van Corsica toont één naar links kijkend Morenhoofd op een witte achtergrond. In het Corsicaans wordt de vlag A bandera testa mora (“De vlag met het Morenhoofd”) genoemd. We gaan het eiland verkennen, van Oost naar West, tegen de klok

in, om al het schoons vanuit het juiste perspectief te ontdekken. Onze eerste route is die van Bastia naar Calvi, pikken een stukje van het terrassenlandschap van de Nebbio mee met zijn wijngaarden, olijvenbossen, weiden en boomgaarden. Tussen de rotskusten ligt Saint-Florent. Op het plein staan wel 100 motoren, heel gezellig. Langs de Desert des Agriates, een woest landschap richting Calvi. In Algajola ons stekkie: www.le-Panoramic.com Tentje opzetten.  HetTIMG_0593 is warm en de zwemkleding gaat gelijk aan. Als je naar Corsica gaat kom je in een andere tijdzone, geen uur later of vroeger, maar… Langzamer. Pianu, Pianu of rustig aan in de ochtend en niet te snel in de middag. In het winkeltje kopen we eten voor de avond en een lekker koud biertje en wijntje. Onze Oostenrijkse “vrienden” zien we ook weer.
Het weer: 25º zeer goed iets te warm voor het motorrijden.

24.05.2009 Na een redelijk tot goede nachtrust. Altijd even wennen, laag bij de grond leven. Vandaag de Balagne verkennen. Via L’ile Rousse, het roodbruine eiland, dankt zijn naam aan de rossigeTIMG_0605 rotseilandjes die er voor liggen gaan. Richting Lozari om daar over te gaan op Paoli route. Lunchstop Belgodère: Café de France, Salad du chef. De eerste col wordt bedwongen nl. Bocca di u Prunu (734m.) Het lijkt een beetje op de Schotse hooglanden.  Verder door een dicht kastanjebos naar ons hoogste punt voor deze dag Bocca di a Barraglia (1.099m.) Achter ons valt onze blik op De Monte Padro (2.393m.) De volgende stop is het prachtige dorpje St.Antonino wat

op 450m. hoogte ligt op de top van de berg. De straatjes zijn zo smal dat het voor verkeer verboden is, ook voor de motor, dus te voet. Je hebt er van alle kanten een prachtig uitzicht over de gehele Balagne. Nemen een ijsgekoelde en versgeperste citroen drank (Een bekkentrekker, maar goed tegen de dorst). We vervolgen onze weg en rijden richting kust en Calvi, waar Columbus geboren is, heel goed mogelijk Calvi behoorde die tijd tot het Genuaanse rijk. Besluiten om Calvi niet te bezoeken, het is ondertussen bloedheet en om in je lerenbroek en motorjas iets te bezichtigen is geen lolletje. Rijden naar het zuiden via de D81(B), een mooie kustweg, TIMG_0619alleen heel erg hobbelig en een slecht wegdek, daarom natuurlijk de B voor B-weg. Er komt geen eind aan. Bij Olmo de D81 rijden naar het noorden over de Bocca di Marsolinu (443m.) richting camping. Inkopen voor de avond. Wij hebben een Nederlandse buur gekregen en doen een praatje. Er wordt een flesje wijn opengetrokken en aan de horizon een prachtige ondergaande zon, zo in zee.

Het weer: 28º zeer goed eigenlijk te warm voor het motorrijden.

25.05.2009 Afgelopen nacht hoor ik af en toe een soort plofje uit mijn slaapmatje, zal wel nieuwigheid zijn, maar wordt vervolgd. Na het opbreken, nog een praatje met de campingeigenaresse verder naar het zuiden. Via de D81, langs het vliegveld richting Porto. Bij Galeria rijden we door een verlaten landschap, tot we niet verder kunnen, de weg houdt gewoon op. Geen recht stukje asfalt, bochten, bochten en nog eens bochten. In de verte zien we natuurreservaat Scandalo en Golfe de Girolata. Constant aan het stijgen, tot de Col de la Croix (2.690m.) Lunchstop Curzo: Plat du Jour; Entrecôte met friet en sla. Het water wat we drinken komt zo uit de bergen en kijken naar andere motorrijders die van de berg afkomen. Tot aan Porto is het alleen maar prachtig, met veel mooie vergezichten op

Capa Rossa en de bizarre rotsformaties in rood en paars. Porto is een klein, vriendelijk plaatsje met restaurantjes en een kleinPorto_Port_JPG kiezelstrand. Nemen een verfrissing met één oog op de motor. Ons stekkie voor de komende dagen: www.camping-sole-e-vista.com een terrassencamping, met voor elk wat wils, zon, schaduw of tussen de bossen. Tentje opgezet. 500m. van de camping is een baignades sur rivière (aire naturelle), daar willen we een duik in nemen, niet gevonden of het TIMG_0915water van de rivier staat te laag, wat we wel gevonden hebben is café/restaurantje La Cigale (De Krekel) tegenover de camping, waar we een koud biertje Pietra, wat ook in Corsica wordt gebrouwen, drinken. Ook de Spar is tegenover de camping, voor de inkopen.
Het weer: 27º zeer goed we raken al gewend aan het weer.

26.05.2009 Vannacht weer plofjes, maar nu iets harder, Petit dejeuner bij La Cigale, zelfs 2 gebakken eieren (beslist niet Frans). Porto is vooral de moeite waard vanwege de schitterende omgeving, wat alles bied wat Corsica zo mooi maakt; De beroemdste kloof, De langste rivier, Hoogste stuwmeer, Het grootste bosgebied, De hoogste bergen en passen en heel heel veel bochten. Verlaten Porto over de D124, met een prachtig uitzicht op

Capu d’Urto(1.294m.) Ota, een dorpje vastgeplakt aan een berg, het dal in; de oude brug Pont de Pianella, uit Genuaanse tijd,  bochten bochten……, door Georges de Spelunca, met zijn diepe kloven, vervolgens Forêt d’Aitione, met in het zuiden Capo de Melo(1.564m.), een pijnbomen en kastanjebos, met  bomen van 50 meter hoog, altijd twee vingers aan de rem voor de loslopende TIMG_0829dieren (verwilderde huis)varkens, hoger, hoger tot aan Col de Vergio(1.477m.) met uitzicht over het Niole hooggebergte, duiken in het Forêt de Valdu-Niellu, wat zoiets betekent als Zwarte Woud,  de lucht van boomhars prikkelt onze neuzen, langs de langste rivier Golo, het hoogstgelegen stuwmeer Barrage de Calucuccia(800m.), Scala di St.Regina, met zijn rode granietrotsen. Van verre zien we corte1hoog op de bergen Corte ons einddoel, Corsica enige universiteitstad, waar het revolutionaire hart klopt. Maar een Corsica-bezoeker kan niet om Corte heen. Het stadje is het centrum van het echte Corsicaanse leven en geschiedenis.IMG_corte Corsica, waar als eerste land van Europa een parlementaire democratie gefunctioneerd heeft en het parlement zetelde in Corte. Het parlementsgebouw staat er nog.  In de hoofdstraat, staat een standbeeld van Pascal Paoli, de grote vrijheidsstrijder. Op de rots staat de citadel, rond de vesting staan de huisjes van de oude bovenstad tegen elkaar geleund, de bochtige straatjes, die ertussen IMG_3364door lopen komen samen op een pleintje. Tegenover de universiteit is een studentencafé waar we wat drinken. Door de aard van het landschap kun je in het binnenland geen echte rondritten maken, het bestaat voor een groot deel uit doodlopende dalen en is het niet mogelijk om over de bergkam naar het volgende dal te komen. Dit komt door een breukdal-De Slenk van Corte: Ten Westen-het land au-delà, Ten Oosten-het land en-deçà. Eén troost: het landschap is zo mooi dat het niet verkeerd is om de 100km. twee keer te rijden/bewonderen. Rijden Corte weer uit, na de Orta brug over de D18 richting Calacuccia, de hoofdstad van de Niolo, Pauze met een uitzicht op de besneeuwde bergen, een Franse dame vergeet haar tas, die hebben we maar netjes afgegeven bij het café. De volgende

stop is de Col de Vergio(1.477m.), met een foeilelijk beeld, het hoofd lijkt wel op een varkenskop. Lunchstop: Stokbrood met Coppa (gerookt pittig gekruid varkensvlees). Via de D84 rijden we Porto weer binnen er vallen 3 regendruppels, stallen de motor en gaan een P1100038biertje drinken bij La Cigale. De avond brengen we door met een wijntje en napraten over de prachtige rit die we gemaakt hebben. Een terras lager staat een wat ouder echtpaar uit Zwitserland, met camper, maken een praatje. Deze heer is 45 jr. geleden al op Corsica geweest. Hij vindt dat er veel veranderd is (toerisme), voor ons niet alles is nieuw.
Het weer: 28º zeer goed met 3 druppels regen.

 27.05.2009 Vannacht is er een “ontploffing” in mijn slaapmatje, enkele luchtkamers zijn kapot, waardoor er een grote bult in het matje zit, tevens loopt Paul zijn matje langzaam leeg.  Te bedenken dat deze Thermarest Neo Air matjes euro 150 pst. kosten, dan mag je toch wel kwaliteit verwachten. We hebben voor deze matjes gekozen omdat ze leeg heel compact zijn en maar 400gr. pst. stuk wegen. Eerst Petit dejeuner bij La Cigale. Deze dag rijden we de D84 TIMG_0045Porto uit om de Georges de Spelunca vanuit een ander gezichtspunt te aanschouwen. Zien verkeersborden met kogelgaten. Het met scherp schieten is een grote geliefde hobby van de Corsicanen, vooral tijdens het jachtseizoen of door de TIMG_0123FLNC (Front de Libération Nationale de la Corse) die strijden voor onafhankelijkheid.  Koffiestop: Evisa Café Moderne. Het is oppassen, wat hele familie zwijn is op pad.  Via de D70, naar het zuiden door een bos en Tavullella-dal, de Col de Sevi(1.101m.) wordt bedwongen. Bij Vico, richting Sagone en een pitstop. Langs de TIMG_0851kust van de Golfe de Sagone, met zijn fijne zandstranden, die slechts door enkele rotsachtige baaien worden onderbroken. Cargèse, een oud Grieks stadje, kenmerkend zijn de 2 kerkjes die tegenover elkaar staan. We vinden het welletjes voor vandaag en via de Bocca a Luvu(438m.), rijden de landschappelijke D824, met zijn machtige trotse toren  Tour de Turghio, naar Plage d’Arone, een heerlijk TIMG_0892strand met grote golven, die breken op de rotsen. Aan het strand een parkeerplaats alleen “pour moto”. Omkleden gaat wat lastig met al die motorkleding. Insmeren met factor 20+, veel zon hebben we nog niet gehad in Nederland. Heerlijk, na een aantal uurtjes stappen we weer op, het aankleden gaat even lastig. Bij de strandtent een Jus de fruits, vers geperst en komen in gesprek met een stel uit België, zij zijn met het vliegtuig en gehuurde auto het eiland aan het verkennen. Langs Les Calanches naar ons stekkie. Het bekende biertje bij La Cigale en blijven eten: Plat Grillee, spies met lam/varken en rundvlees.
Het weer: 28º zeer goed het kan al niet meer stuk.

 28.05.2009 Over de matjes heb ik het niet meer. Vertrekken, nogTIMG_0924 verder naar het zuiden, afscheid bij La Cigale, met Petit dejeuner. Een highlight in Corsica is de weg tussen Porto en Piana de bizarre wonderwereld Les Calanches, rotsformaties in rood en paars. Door

de erosie hebben zich absurde steenbeelden gevormd, die op honden, herten en beren lijken. Je moet het met eigen ogen gezien hebben, zo mooi is het. De weg is erg smal, vooral als twee bussen elkaar passeren. De route vandaag is zeer gevarieerd, al hoewel het overwegend de D81 is, meestal langs de kust, Golfe de Sagone, met uitzicht op kleine haventjes. Pitstop voor onze cafeïne shot. TIMG_0992Bedwingen de Bocca S.Bastiano(411m.), om uiteindelijk op de N194 te komen. Rijden Ajaccio (witte stad) binnen en ook snel buiten, wat een drukte dat ben je niet meer gewend. Dat bewaren we maar voor een andere keer. Ajaccio, de geboorteplaats van Napoléon Bonaparte. Je reconnaîtrais la Corse les yeux fermés, rien qu’à son odeur.  Ik zou Corsica herkennen met gesloten ogen, alleen al aan haar geur. Een bekende uitspraak van Napoléon. De geur is afkomstig van de bloemen en olieachtige sappen van de macchia, maquis maar ook citrusrozen, lavendel, jeneverbessen, rozemarijn en boom heide, dicht struikgewas waarmee een groot deel van het eiland bedekt is. Richting Cauro met een blik op het Taravo gebied, naar de 747m. hoog gelegen Col de St. Georges, waar het mineraalwater vandaan TIMG_1009komt. Lunchstop: Petro-Bicchisano Restaurant U Mulinu (de watermolen) Plat de charcuterie (koude vleeswaren).  Olmeto, met kleine straatjes en huisjes en met uitzicht op Propriano en de Golfe de Valinco. www.camping-lecciemurta.com Ten zuiden van Propriano in Portigliolo is ons stekkie. Tentje opzetten en een duik in het zwembad en lekker in het zonnetje. Maken het ons vanavond gemakkelijk en halen een pizza en maken nog een wandeling naar het strand (op 300m.).
Het weer: 27º zeer goed.

29.05.2009 Het kampwinkeltje is open, ontbijtje gemaakt. Ons doel Bonifacio. Via de D121 en D21, kleine weggetjes, prachtige plaatjes op het netvlies om bij Sartène op de N196 te komen, wat lijkt op de legendarische Highway 1, uit Amerika (dit heb ik natuurlijk uit de boekjes). Met een lekker gangetje zakken we naar het zuiden, in langgerekte bochten steeds berg af. Na Bocca d’Arbia, zien we Bonifacio, als een arendsnest hangt het middeleeuwse stadje op de witte rotshelling op 80m. boven zee. Bij de haven een parkeerplaats “pour le moto”. Alles goed opbergen en afsluiten. Komen in gesprek met een Duitser uit Kleve, hij heeft een sabbatical year en is al 9 maanden onderweg en heeft als heel wat landen doorkruist o.a. de Oostbloklanden, Macedonië, Griekenland etc. Thuis rijdt hij op een ST1100, voor deze trip heeft hij een Honda TransAlp tot zijn beschikking. Kopen een ticket (krijgen nog korting, omdat we motorrijders zijn) voor een boottocht langs de graniet-en witte

krijtrotsen en eilandengroep Iles Lavezzi en Iles Cavallo. Tijdens de vaart zien we o.a. De beschermheilige Madonetto (vuurtoren), “De trap van de koning van Aragon”, 187 treden, in 1420 in 1 nacht uitgehouwen, deels door de zee weggevreten, het grote witte krijtrots, waar in 1940-1945, door de Duitsers een kanon geplaatst is. Tevens zijn hier opname gemaakt voor de film Kanonnen van Navarono, het diep blauwe water. De prachtige verhalen van de gids over Napoléon en piraten. Slenteren langs de haven, met mooie bootjes. Lunchstop: Lekkere broodjes van de boulangerie. Met een treintje rondrit door het oude centrum, met zijn vier tot vijf verdiepingen hoge huizen. Via de N196 richting Propriano. We bezoeken Sartène, muren die oorlog en wraak ademen, huizen van
sartene

graniet, de meest corsicaanse stad van Corsica, ook wel hoofdstad van de vendetta.  Op de Place de la Libèration, met de dominerende kerk Sainte-Marie, zijn veel cafés en nodigen dan ook uit voor een bezoekje. Inkopen bij de Supermarché, ook een plastic luchtbedje gekocht, zo’n bult slaapt niet lekker. Hebben een buur, een Duitser uit (voormalig) Oost-Berlijn. De avond brengen we gezellig met elkaar door met een hapje en een wijntje en kletsen over motorrijden en Corsica.
Het weer: 27º het blijft maar goed.

30.05.2009 Vannacht zijn we gestoord door een kat die op zoek is naar eten, hij was al aardig aan de haal met een komkommer (ik weet wel lekkere dingen). Naar het strand Plage de Portigliolo, op loopafstand van de camping. Heerlijk relaxen en zwemmen in de Middellandse zee. Laat in de middag op pad, door het achterland van Propriano, De route begint met mooie uitzichten op de rivier Rizzanese met de genuaanse brug Spin’A Cavullu(paardenrug),  het36988 diep ingesleten Scopamène dal en bochten 972706bochten… steeds berg op, richting het verlaten dorpje Aullène, waar 4 verkeersaders, uit de 4 windrichtingen bij elkaar komen. In Centre Ville drinken we wat en kijken naar een Duitser met zijn dochter. Met de motor waar hij op rijdt en de outfit die hij aan heeft kan hij zo aan Parijs-Dakar deelnemen. Helaas komen we niet men hem in contact, toch wel een beetje nieuwsgierig. Stijgen weer Col de La Tana(975m.), uitzicht in het Coscione-tal, met gezakteTIMG_1148 bergspitsen van het Bavella gebergte (kleine dolomieten). In september gaan we weer naar de echte. Col de St.Eustache(995m.) kijken in het Baracci-Tal, met vereenzamen kale boomstammen met daartussen de macchia. Hier heeft duidelijk een bosbrand gewoed. Hoger, hoger serpentine bochten bochten…, tot dat we de N196 bereiken om richting camping te rijden. Het is een mooie dag geweest.
Corsica_2009_37

Het weer: 26º goed iets bewolkt.

31.05.2009 De dag begint met een ontbijtje en een lekker kopje koffie. Het wordt een luier dag, naar het strand, zonnen, zwemmen en tussendoor naar het strandcafé. De Pan komt niet van stal.  Toch heerst er enige ongerustheid op het strandje. Mensen met verrekijkers, twee kopjes van zwemmers, ver in zee. Zijn deze in de problemen????. Nee, opeens zien wij het een dolfijn. De zwemmer komt uit zee en is door het dollen, hij is de dolfijn genaderd op 2 meter en kon hem bijna aanraken. Dat je zoiets meemaakt. TIMG_1124 TIMG_1154Fantastisch. Zien de dolfijn nog een aantal keren, totdat het te druk wordt en dan verdwijnt hij/zij. We begrijpen van een locale dat er twee dolfijnen regelmatig in de baai worden gesignaleerd. Voor de avond staat er een pizza en een wijntje op het menu.
Het weer: 25º goed iets bewolkt en drukkend.

01.06.2009 Vannacht is het dan gaan druppelen en staan we op met regen, net op de dag dat we verkassen. Beetje lastig om je spullen inTIMG_1158 te pakken en het tent(je) af te breken.  Gaan richting noord-midden. Even wat kilometers maken en nemen de N196 tot aan Cauro. Tankstop en maar gelijk een café in om een beetje op te warmen. Koffie met een brocciu (Pannenkoekje gevuld met kwark van geitenkaas). De D27 richting Bastelica, geboorteplaats van dieBastelica_(Santo)_1_JPG andere grote volksheld Sampiero Corso (1498-1567), midden in het dorp staat een hoog bronzen standbeeld, je kunt er niet omheen.  Verder over de Col de Scallella(1.193m.) naar de hoogste waterval van Corsica, Voile de la Mariée. Helaas zien we hier weinig van, het regent nog steeds en de wolken botsen tegen de bergflanken. De weg naar de waterval is goed geasfalteerd, daarna wordt het heftiger;  de slechtste weg van Corsica, met kapot asfalt, onverhard en grote gaten in de weg. Denkbeeldig zien we pylonnetjes en rijden met twee paar ogen gericht op de weg in slalom. Gelukkig is het maar een paar kilometer.. Bereiken  Bocagnano (midden in een kastanjebos). De plannen gaan om. Eigenlijk willen we naar Georges de Restionica, maar daar zie je ook niets. Via de N193, een mooie weg door bossen en over bergen richting Bastia. Het is 2e Pinksterdag en in de kleine dorpjes zien we veel BBQ’s met een varken aan het spit. In Vivario is onze lunchstop: truite(forel) met garnituur. Als twee verzopen katten strijken we neer bij het restaurantje. De café-baas staat erop dat de Pan op een droogplekje staat. Bij het wegrijden moest wel het verkeer tegengehouden worden, vanwege de toch wel iets gevaarlijk situatie. Pas in de buurt van Bastia wordt het langzaam droog en komt het zonnetje weer een beetje door. Ten noorden van Bastia in San Martino-di-Lota(500m.) aan de D31 Corniche de Cap Corse is ons stekkie voor de komende twee dagen. Cambre D’Hote TIMG_1162U San Martinu. De Pan  staat in een afgesloten ruimte, ook als de ruimte niet afgesloten is, wie kan hem stelen. Tussen het poortje en de Pan kan nog net een krant. Trapje op trapje af, deurtje door, kleine doorgangetjes en dan onze kamer(nr. 1). Eenvoudig en schoon met in het midden de douche. Op de gang toilet en ligbad (hoe verzin je het). Een douche hebben we wel verdiend na deze koude en regenachtige dag. Maken een ommetje door het dorp; drie huizen, een kerk en pizzeria. Wat eten we: Typisch corsicaanse gerechten TIMG_1325bv. Sanglier (stoofpot van wildzwijn) met een lekkere pastis. Wat we niet eten is de zeer sterk ruikende formaghio maccu(schapenkaas) of Fromage au brébis. De ultieme kick is de versie met levenden maden, die bij de corsicanen zeer geliefd is. Rare jongens die corsicanen. In Asterix op Corsica (1973), wordt door die sterke geur het piratenschip opgeblazen.
Het weer: 16º goed koud in de bergen en regen.

 02.06.2009 Na een goede nachtrust en een typisch Frans ontbijtje, wat niets voorstelt, een stuk stokbrood met jam en een kop koffie. Eerst naar Bastia, de centjes zijn op dus pinnen. Vandaag rondje Cap Corse. Het 40km lange en tot 15km brede schiereiland, met zijn schilderachtige zand-en kiezelstranden, mooie dorpjes, tuinen, wijn-en olijfboom-gaarden, pisaanse en genuese vestingtorens, zijn hoge bergen en natuurlijk bochten.   De macchia overheerst het beeld, passeren Tour de Losse, een van de best bewaarde wachttoren, te herkennen aan zijn hoge ingang. Het noordelijkste punt is het

plaatsje Macinaggio, met een haventje en een tankstation. Col de Serra met zijn windmolens oud en nieuw. Centuri-Port, een leuk vissersdorpje, waar nog gevist wordt op langoustines. De lunch op een leuk plaatsje met uitzicht op zee. Tour de Sèneque, Col de Lucie(381m), smalle kustwegen, zwarte stranden. Nonza, met zijn genuese uitkijktoren van groen serpentijn,  het gat in de rots (tafoni), Col de Teghime(536m) met uitzicht naar de Oost en West kust. Serra de Pigno(961m), de huisberg van Bastia, de weg is 5km lang en nog geen 3 meter breed en dan heb je een prachtig uitzicht op Bastia en Etang de Biguglia. Corsica in het klein. Bij U San Martinu, heerlijk

op het terras met uitzicht op de zee, bergen en dorpjes. Het diner bestaat uit corsicaanse gerechten.
Het weer: 23º de zon schijnt weer.

 03.06.2009 Om 06.00 uur zien we de zon opkomen en staat onsTIMG_1326 ontbijtje klaar in een tuinhuisje. Om 07.00 uur bij de boot voor de overtocht Bastia-TIMG_1330Nice. Om 08.00 uur varen we de haven uit en zeggen Corsica vaarwel. Krantje lezen, sudoku, bakkie koffie en uitgebreid lunchen. Om 13.30 uur zijn we weer op het vasteland van Frankrijk. Snel Nice uit de peage op, richting Barcelonnette nog een paar colletjes in de Alpen bedwingen. Dus niet. We rijden richting Marseille, afslag gemist. Bij het eerste tolhuisje terug richting Nice. Uiteindelijk op de D2205 en rijden door het Parc de Mercantour.  De benzinemeter geeft 2 blokjes aan, tijd om te tanken. Rijden door een prachtige omgeving,  De benzinemeter geeft 1 blokje aan en nog steeds geen benzinestation. Het wordt steeds rustiger op de weg. Dan een bord

met het woord fermé. Toch maar even stoppen en ja hoor Col de la Cayolle (2327m.) en Col de La Barcelonnette(2802m.) zijn nog gesloten en daar wilde we nou juist overheen. Een stuk terug om buitenom naar Barcelonnette te rijden. Blokje 1 gaat knipperen, rijden op reserve. Nog steeds geen benzinestation. Nemen geen risico en de enige optie is terug te rijden naar Nice. Erg opgelucht dat de Pan weer een volle tank heeft. De plannen gaan om, nu via de Route Napoleon (N85) Via Grasse, de parfumstad van Frankrijk zijn we om 19.00 uur in Castellane, www.Camp-du-verdon.com Op deze camping zijn we in 2006 ook geweest, toen een stacaravan van Eurocamp gehuurd. Zoeken een leuk plekje en tentje opgezet. Op naar het restaurant aan een welverdiend biertje, dat smaakt wel. Wat eten we: Boeuf Bourguignon en Tona. Het was een behoorlijk enerverende dag. Zijn ca. 90km van Nice verwijderd, maar hebben meer als het dubbele gereden. Doen een praatje met de Franse ober, wat blijkt, verleden jaar heeft hij gewerkt bij de pizzeria in San Martino-di-Lota(500m). Gelijk foto’s laten zien. Wat is de wereld toch klein.
Het weer: 25º de zon laat zich de hele dag zien.

 04.06.2009 Petit Dejeuner, tentje afbreken, camping betalen en pakken de Route Napoleon weer op (bekend terrein). Bij Sisteron de N75, route fleurs en vins. Lunchstop: Eyguians, restaurant La Gare: grenobleSalad. Grenoble de peage, Lyon passeren we via de oostkant. Beaune, het hart van de Bourgondie, met zijn beroemde Hotel Dieu.  Laten ons verwennen in www.hotelbretonniere.com nog geen 10 minuten van Centre Ville. Lopen door het centrum, pakken een terrasje. Restaurant La Concorde: Coq au Vin. Er moet schijnbaar veel geld verdiend worden aan de toeristen, een paar kippenvleugels met rode wijnsaus, maar wel de hoofdprijs vragen.

Het weer: 25º zon, maar veel wind tegen mistral aan.

 05.06.2009 Ontbijtje, 08.30 uur zitten we in het zadel. Nog ca. 800km te gaan, thuis is in zicht. De bekende stopjes voor café non sucre, toch nog mierzoet, tanken en lunchen(stokbrood met kipfilet). Bij Antwerpen file, de borden geven een vertraging van 25min. Via de Tol Liefkenshoektunnel en nog een laatste stop om te eten, een lekkere vette hap, steken we om 18.30 uur de sleutel in het slot en staat de teller op 20.820 km.
Het weer: 20º goed weer om te rijden.

De rondreis die we hebben gemaakt door het binnenland en langs de west kustgebieden is heel enerverend en variërend. Corsica lijkt op de Provence en de bergen op de Alpes Maritimes, maar het berglandschap is ook woest en imposant. Ruim een derde wordt in beslag genomen door Het Parc Naturel Régional de Corse. Het natuurschoon op het eiland kent geen grenzen zo lijkt het wel. Van de witte rotskusten bij Bonifacio, de kronkelende weggetjes langs de ravijnen van Cap Corse, eindeloze kastanjewouden en lariksbossen, idyllische kleine dorpjes op berghellingen, besneeuwde bergtoppen, de bizarre rode rotsformaties Les Calanches bij Porto, de natuurlijke waterbronnen, het blauwe water van de Middellandse zee en de vele bochten, bochten, bochten, bochten…… Corsica, door de oude Grieken “e kalliste”, de allermooiste, genoemd een eiland waar de motorrijder zich prima kan vermaken.

De Pan, en zijn baas, die ons al jaren naar elk hoekje van Europa brengt, heeft zich (weer) uitstekend gedragen, wat is het toch een heerlijke tourmotor.

 

Images and Words